تسلیت درگذشت استاد محمدرضا لطفی

کاسه تار بعد از او زیبد

که در آن عنکبوت بندد تار


درگذشت استاد محمدرضا لطفی برتمام موسیقی دوستان تسلیت باد. شاید بتوانیم بجای تاسف و تسلیت صرف، از سرگذشت درگذشتگان بیشتر بیاموزیم. بیاموزیم که همدلی ها و باهم بودن ها چه آثار جاودانه ای خلق کرد و فردیتها و منیتها چگونه هم سطح آثار خلق شده را کاهش داد و هم به انزوا و افول هنرمندان منجر شد. با هم مهربان تر باشیم.

روانش شاد باد



در اینجا شعر سایه برای لطفی را باهم زمزمه می کنیم:


پیش ساز تو من از سحر سخن دم نزنم
که زبانی چو بیان تو ندارد سخنم

ره مگردان و نگه دار همین پرده ی راست
تا من از راز سپهرت گرهی باز کنم

صبر کن ای دل غمدیده که چون پیر حزین
عاقبت مژده ی نصرت رسد از پیرهنم

چه غریبانه تو با یاد وطن می نالی
من چه گویم که غریب است دلم در وطنم

همه مرغان هم آواز پراکنده شدند
آه از این باد بلاخیز که زد در چمنم

شعر من با مدد ساز تو آوازی داشت
کی بود باز که شوری به جهان در فکنم

نی جدا زان لب و دندان جه نوایی دارد؟
من ز بی همنفسی ناله به دل می شکنم

بی تو آری غزل «سایه» ندارد «لطفی»
باز راهی بزن ای دوست که آهی بزنم

بدون شرح

 
اون پلاتو مال همه بچه هاست ، هروقت هم دلشون بخواد میرن ، روی این جمله هروقت دلشون بخواد بازم تاکید می کنم.
  مثل خود دوست گرامی آقای رضادوست که هیچ وقت سر تمرین ها مارو تنها نذاشتن !

دوستان هروقت خواستین می تونید وارد پلاتو بشین :دی

پ.ن ۱ : این پست ۱۰۰ ٪ در جواب پست پایینی نوشته شده.

پ.ن ۲ : کسی که میگه پلاتو نیاید سر تمرین گروه لااقل خودش نباید سر تمرین های بقیه بره !
( رطب خورده و منع رطب کی کند آخه عزیز من ؟‌)



نامه تمام

اطلاع رسانی جهت عدم برگزاری کلاس شنبه 13/ اردی بهشت/ 93

درود؛

به دلیل تمرین گروه جهت اجرای فورس ماژوری (!)، کلاس شنبه مورخ 13/ اردی بهشت/ 93 تشکیل نخواهد شد.

لطفا این روز اساسا تشریف نیارید پلاتو کلا :)

با تشکر

جلسه ی سوم سلسله نشست های موسیقایی

با تشکر پساپس و بیشابیش و پیشاپیش از همه ی کسانی که چراغ خانه ی موسیقیِ دانشگاه رو پرُ فروغ نگه می دارند...

زین پس، این جلسات (که به طور ثابت، شنبه ها ساعت12-14 تشکیل می شود) شامل دو بخش می باشد؛ به ترتیب:

1. آشنایی با موسیقی ایرانی (ردیف؛ سازی و آوازی، هارمونی موسیقی ایرانی و...)؛

2. نت خوانی.


بنابراین:

موضوع جلسه ی سوم (شنبه؛ 6/اردی بهشت/ 1393):

1) آشنایی با ردیف (مدرس: وحید رضادوست)؛ شامل:

الف) آشنایی با مفاهیم اولیه ی ردیف موسیقی ایرانی (ردیف، دستگاه، گوشه، مقام، آواز)؛

ب) آشنایی با دستگاه ماهور (کلیات).

نکته: سعی خواهد شد ردیف در هر دو سیاقِ سازی و آوازی مورد توجه قرار گیرد.


2) نت خوانی (مدرس: مرتضی غلامی)؛ برای گرفتن فایل نت های درنظر گرفته شده برای جلسه ی پیش رو، این جا کلیک کنید.


* جهت پیش مطالعه در مورد قسمت نخست کلاس، ر.ک.:

- کتاب نظری به موسیقی، روح الله خالقی؛

- مبانی نظری موسیقی ایرانی، حسین علیزاده و دیگران؛

- برای آشنایی با ردیفِ سازیِ ماهور: ر.ک.: ردیف میرزا عبدالله؛ برای آشنایی با ردیفِ آوازیِ ماهور: ر.ک.: ردیف مرحوم دوامی.


** جهت پیش مطالعه در مورد قسمت دوم کلاس، ر.ک.:

- کتاب های تئوری موسیقی (از جمله کتاب پرویز منصوری، مصطفی کمال پورتراب و...).