هارمونیِ سرآغاز

 

مدتِ کوتاهی، پیانیست و آکومپانیمانِ گروهِ کرِ استاد لوریس هُویان در دانشکده هنرهایِ زیبایِ تهران بودم. طبیعتن، مثلِ هر گروهِ کرِ دیگری، قبل از شروعِ تمرین‌هایِ اصلی، کُریست‌ها باید صداهاشان را "گرم می‌کردند".

 

پیانو ملودیِ ساده‌ای را می‌نواخت، و گروه کر همزمان، ملودی را یک‌صدا – اونیسون – آوا می‌کردند. اما ملودی "برهنه"نیست؛ "هارمونیزه" است: آکوردها به دنبالِ هم می‌آیند؛ درجه‌ی یک در مدِ ماژور، چهار، یک، پنج، یک، مینورِ چهار، یک و مدولاسیونِ کروماتیک و دوباره همین روند درتونالیته‌یِ نیم-پرده-بالاتر...فضا با هر قدمِ نیم-پرده‌ای که تونالیته برمی‌داشت، چند گام از "زمین" فاصله می‌گرفت؛ گویی همه با هم، آماده‌یِ پرواز می‌شدیم؛ چیزِ مشترکی را هدف گرفته بودیم؛ چیزِ مشترکی را، مطمئن، هدف گرفته بودیم: "هارمونیِ سرآغاز"، تعبیرِ آواییِ این "هم‌آهنگیِ اولیه"مان بود.

...

 

امروز جشنِ تولدِ صفر-سالگیِ این وبلاگ است.

 

احساسی که الآن در من است، شبیهِ همان احساسی‌ست که هنگامِ نواختن پیانو در آن لحظات داشته‌ام.

  

این‌ها را گفتم، که چهل‌صفحه سیاه نکنم و آخرش هم مدالِ طلایِ ناکامی در رساندنِ منظور بگیرم؛ مطمئنن اندازه‌یِ حرفم، چندجمله نیست.

  

.

 

تولدِ این وبلاگ رو به شما و خودم تبریک می‌گم.

 

 

فربد فرازنده‌مهر 

دبیرِ کانونِ موسیقیِ دانشگاهِ شهید بهشتی 

 

نظرات 8 + ارسال نظر
pooria omidi دوشنبه 7 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 21:13

agha tabrik

ishala ke charkhesh becharkhe
faghat tu khundanr post bazi az kalamat bala pain
moshkel az mane ya chiz digast... ??

ممنون، به تو هم.

فکر کنم که اشکال از تو که نه، که از براوزِر اِته!...

IE نداری باهاش امتحان کنی؟

pooria omidi دوشنبه 7 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 22:24

na moteasefane ba mac miam internet
mibinam ke bar khalafe emruz sobh hichkas sar nazade be weblog !

در موردِ چشمِ بصیرت تا حالا چیزی شنیدی؟!

فرزانه فتاحی دوشنبه 7 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 22:37

ما هم تبریک میگیم به امید روزای خوب

سارا دوشنبه 7 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 22:37

امیدوارم این یه شروع بزرگ باشه که هممون بهش افتخار کنیم به زودی

من هم.

Hamid Mirsaidi دوشنبه 7 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 22:39

آقا یه کلاس تئوری موسیقی و هارمونی بذارید لاقل بفهمیم چی‌ میگین :) میدونید من خیلی‌ دنبال یاد گیری هارمونی کلاسیکم خیلی‌ امید داشتم که یکی‌ از فعالیت‌های کانون یاد دادن تئوری هارمونی و کنترپوان به علاقه مند‌ها می‌بود ولی‌ مثل اینکه از این خبر‌ها نیست... هست؟

من هم علاقه مندم که کلاس های آموزشی داشته باشیم؛ هم آموزشِ ساز، هم آموزش مباحثِ موسیقی. هارمونی، اگه با رویکردِ پراتیک و کاربردی آموزش داده بشه، هر نوازنده ای رو به آهنگ سازی علاقه مند می کنه.
این از عقایدِ محکمِ منه.

صبر کنین، برایِ این موضوع خواهیم جنگید؛ فعلن قلعه رو برپا کنیم، خواهیم ستیخت. :)

مهشید چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:18

ایشالله صد سال زنده باشه...



همیشه از جمله آدم هایی بودم که وقتی می شنیدم "صد سال زنده باشی" ناراحت می شدم: صد سال کمه برام، برایِ زندگی:)

هدیه سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 20:14 http://kanoun-teatr.blogfa.com

سلام
تبریک به تولدتون و تبریک به حسن همجواری ، هم اتاقی ، چیزی بیشتر از همسایگی...!

لبخند.

علیکِ سلام.
خوش اومدی.

چشم‌هایِ من خیلی روشنه به آینده؛ این اتفاقِ بیشتر از همسایگی، از چیزهایی یه که به سینِرجیِ لازم برایِ باز موندنِ مردمک‌هایِ منتظرِ آینده‌ام اضافه می‌کنه.

شکور پنج‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 02:45

ببینیم بالاخره چیکار میکنی فربد خان مو وز وزی
شکورم

شکوریِ کبیر

خوش اومدی.

آره؛ ببینیم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد